Anna van der Breggen tweede in eindklassement Vuelta; Lotte Kopecky wint groene trui
Verslag
-
11 mei.
De teleurstelling over de gemiste eindzege van Anna van der Breggen overheerst vlak na de finish op de monsterlijke Alto d’Angliru. Toch neemt de trots op wat Team SD Worx – Protime de afgelopen week in de Vuelta Femenina heeft neergezet beetje bij beetje de overhand. De tweede plaats van ‘VDB’ in het eindklassement, de groene trui van Lotte Kopecky en liefst drie ritzeges tekenen voor een fantastische ronde van de Nederlandse ploeg.
De teleurstelling over de gemiste eindzege van Anna van der Breggen overheerst vlak na de finish op de monsterlijke Alto d’Angliru. Toch neemt de trots op wat Team SD Worx – Protime de afgelopen week in de Vuelta Femenina heeft neergezet beetje bij beetje de overhand. De tweede plaats van ‘VDB’ in het eindklassement, de groene trui van Lotte Kopecky en liefst drie ritzeges tekenen voor een fantastische ronde van de Nederlandse ploeg.
Met de vijfde plaats in de slotrit van de Vuelta Femenina, met finish op de Angliru, wist Van der Breggen een tweede plaats in het eindklassement veilig te stellen. Ook Valentina Cavallar (zesde) en Nienke Vinke (tiende) kenden een goede dag op de steile klim.
Anna van der Breggen zei na haar vijfde plek in de slotrit: “Ik heb mijn best gedaan, maar het was net niet genoeg en dat is op dit moment echt even balen. Ik heb gevochten voor wat ik waard was, maar uiteindelijk kwam ik net tekort.
Het is extra zuur omdat ik op het laatste steile deel van de Angliru nog best dichtbij kwam; 24 seconden achterstand op Paula Blasi is op zo’n klim eigenlijk niets. Als de pijn in je benen wegtrekt, denk je: ‘Had ik dat gaatje maar niet laten vallen’, maar op de fiets voelde het op dat moment wel als een groot verschil.
Toch overheerst de trots als ik naar de hele ploeg kijk. Met drie etappeoverwinningen en de groene trui hebben we een fantastische Vuelta Femenina gereden. Na mijn comeback had ik gehoopt dat strijden voor de eindzege in een grote ronde opnieuw mogelijk zou zijn, en het is geweldig om nu al zo dichtbij de top te staan. Dit geeft vertrouwen om op deze weg door te bouwen.”
Sportdirecteur Danny Stam: “Ik denk dat we een hele mooie Vuelta Femenina hebben gereden, met drie ritzeges. Natuurlijk hadden we gehoopt het eindklassement ook thuis te kunnen brengen, maar de Angliru liegt niet. Het is een klim waarop je je eigen tempo moet rijden. Die keuze heeft Anna goed gemaakt. We hoopten dat de steilere stukken misschien in haar voordeel zouden werken. In het tweede gedeelte ging het ook wat beter, maar uiteindelijk blijf je steken op 24 seconden achterstand in het klassement. Dat maakt het gevoel over deze verder prachtig verlopen Vuelta toch enigszins dubbel.
We moeten vooral heel trots terugkijken op hoe de ploeg in deze ronde heeft gereden. De teleurstelling overheerst nu nog, dat hoort ook bij topsport. Daar moeten we echter snel overheen stappen en kijken naar wat we als team hebben neergezet. We kwamen hierheen met het doel een ritzege te pakken en te kijken of een podiumplaats in het klassement mogelijk was. Dat hebben we ruimschoots bereikt. De ploeg heeft het echt super gedaan.”
Lotte Kopecky nadat ze de groene trui veiligstelde: “De klim van de Angliru was gewoon verschrikkelijk. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb dan ook veel respect voor de dames die op deze klim moesten strijden voor het algemeen klassement.
Natuurlijk is het mooi om de groene trui veilig te stellen. Met een ritzege en het groen keer ik met een goed gevoel terug uit deze Vuelta. Ook ben ik trots op hoe de ploeg deze week heeft gereden. Met drie ritzeges, drie dagen in de rode leiderstrui, de groene trui en de tweede plek in het algemeen klassement kunnen we niet anders dan tevreden zijn.”
Gerelateerde nieuws
Alle nieuwsVerslag
-
07 jun.
Anna van der Breggen: “Trots dat ik deze week tot het einde voor het roze streed”
Verslag
-
06 jun.
Anna van der Breggen verdedigt roze op indrukwekkende wijze op de Finestre
Verslag
-
05 jun.