Mischa Bredewold wint rit vijf van La Vuelta Femenina, Lotte Kopecky behoudt rood nadat ze tweede wordt
Verslag
-
07 mei.
Opnieuw een één-tweetje voor Team SD Worx-Protime in de Vuelta Femenina. Het droomscenario van de ploeg kwam zo uit. Mischa Bredewold kon de sprint winnen, rode trui Lotte Kopecky reguleerde de sprint en eindigde als tweede. Voor Bredewold is het haar eerste zege in een grote ronde en haar eerste van 2026. Anna van der Breggen kwam in de slotkilometers ten val, maar liep geen averij op. “Een droomscenario”, aldus een overgelukkige Mischa Bredewold.
Mischa Bredewold: “Ik ben heel blij met deze eerste zege van het seizoen. Deze finish was gelijkaardig aan die waar ik vorig jaar tweede werd. Dat we gisteren een rit wonnen en rood pakten, bracht ons in een luxueuze positie. Ik ben ongelofelijk dankbaar naar het team en Lotte Kopecky dat ik de vrijheid kreeg om mijn ambitie te uiten om te sprinten. We waren hier uiteraard in de Vuelta met Lotte voor de sprint. Het was wat puzzelen met de ritten om mij eventueel ook een kans te geven.”
“We hadden een droomscenario in gedachten voor vandaag en dat is uitgekomen. Het droomplan was dat ik de vrijheid zou krijgen om te sprinten met Lotte in mijn wiel en dat Lotte erover zou komen als het nodig was. Uiteraard wisten we dat dat echt een ultiem droomscenario was, maar het kwam dus uit. Ik ben de meiden zo dankbaar. Mijn hoed af naar hen. Ze waren gigantisch sterk. We waren de hele dag in controle en de tegenwind maakte het lastig voor hen. Ook de finale was superhectisch. Ik hoop dat iedereen die betrokken was bij de valpartij oké is. Anna van der Breggen was dat op het eerste gezicht gelukkig wel. Nu gaan we vol vechten voor haar algemeen klassement.”
Lotte Kopecky: “Dit was een mooie dag. Team SD Worx-Protime nam vanaf de start de controle. Eenmaal we dichter bij de finale kwamen, werd het steeds hectischer. Zeker met de regen, we moesten dus opletten. We wisten dat deze finish ons goed lag en dus wilden we het proberen om op deze manier te winnen. Ik hield in de gaten of er niemand van achteren opdook en het is mooi dat Mischa de zege kon pakken. Ik geniet van deze rode trui, maar na morgen zal die niet meer de mijne zijn. Maar dit waren twee hele mooie dagen!”
Danny Stam: “Dit geeft een supergevoel. We pakken de overwinning en behouden de rode trui. Het is moeilijk als je twee leidsters hebt die het zo goed kunnen afmaken. In de eerste ritten trokken we de kaart van Lotte. We wilden vooral ook de rode trui in de ploeg houden en het liefst met een ritzege. Maar Lotte toonde zich als een echte kampioene. Ze zei: oké, ik heb een ritwinst + de rode trui; als ik iets kan terugdoen, dan ga ik dat doen. Maar het hoofddoel is de rit winnen. Als je dan ziet hoe Lotte de sprint reguleert, toont ze wat voor een topkampioene en superploeggenoot ze is.”
Anna van der Breggen: “Ik ben oké. Ik kon de valpartij bijna vermijden, maar helaas op het laatste nippertje niet. We zagen de regenwolken al een tijdje dreigend hangen en helaas valt de regen net in de laatste drie kilometer. Het lag er superglad bij. Ik ben dan wel bij de valpartij betrokken, maar ben gelukkig oké.”
Gerelateerde nieuws
Alle nieuwsVerslag
-
07 jun.
Anna van der Breggen: “Trots dat ik deze week tot het einde voor het roze streed”
Verslag
-
06 jun.
Anna van der Breggen verdedigt roze op indrukwekkende wijze op de Finestre
Verslag
-
05 jun.