Femke Gerritse sprint naar derde plaats in etappe drie van Giro, Anna van der Breggen pakt bergtrui

Femke Gerritse sprint naar derde plaats in etappe drie van Giro, Anna van der Breggen pakt bergtrui

Verslag

-

01 jun.

Rit drie werd een bijzondere etappe voor Elena Cecchini, die over haar thuiswegen reed in haar laatste Giro d’Italia. De Italiaanse probeerde in de ontsnapping te geraken, maar het was haar ploeggenote Guarischi die mee was toen er een groepje ontsnapte. Op de slotklim op 20 kilometer van het einde versnelden de klassementsrensters, Anna van der Breggen kwam als eerste boven en pakte zo de bergtrui. Toen alles samen kwam, mocht Femke Gerritse sprinten en werd ze derde. “Mits een betere positionering voor de laatste bocht, zat er misschien meer in”, aldus Gerritse.

Femke Gerritse: “Lang geleden dat ik zulke goede benen had”

Femke Gerritse: “Ik ben tevreden met het resultaat. Toen de kopvrouwen aanvielen op de slotklim, zat ik in het groepje met Elisa Balsamo. Alles kwam terug samen en ik wist dat ik bij Balsamo moest blijven. Het team positioneerde me goed in de laatste kilometers. Ik wist dat ik in de laatste bocht in Balsamo's wiel moest zitten, maar plots kwam ik toch voor haar te zitten.”

“Na de bocht kwam ze me met veel snelheid voorbij. Mits ik in haar wiel had gezeten, zat er hier vandaag misschien wel meer in. Het is lang geleden dat ik zulke goede benen had en kon meedoen voor winst in een grote ronde.”

Gian Paolo Mondini: “Het momentum wat gemist, maar derde plaats en bergtrui is een mooi resultaat”

Gian Paolo Mondini: “Dit was een mooie mogelijkheid voor ‘Gerrie’. Ze miste wat het momentum toen Balsamo aanging. Ze startte haar sprint vroeg en kwam met snelheid van achteren. Gerritse zat een beetje vast toen ze probeerde voor haar wiel te vechten. Dan is een derde plaats toch nog een mooi resultaat, maar hier zat wellicht meer in. Anna van der Breggen was op de afspraak vandaag. Ze vocht mee met de klassementsrensters. De blauwe trui was inderdaad niet het doel, maar het is altijd mooi om zo’n onderscheidende trui te dragen.”

Anna van der Breggen: “Komende twee dagen worden eerste waardemeter voor het klassement”

Anna van der Breggen: “Ik voelde me goed. Het was best een lastige klim. Zeker aangezien het een wat ‘lange’ aanloop was met de sprintritten. Dit was een eerste finale waar er versneld werd en mijn klim ging goed. Ik pakte de bergtrui per ongeluk, want dit was niet het doel. Ik was er niet zo mee bezig. Ik zie zo’n bergtrui vooral als een mooie kans voor jonge rensters om voor te vechten en zich te ontwikkelen. Ik ga hem dus niet bewust verdedigen, nee. Ik focus op het klassement."

“De ploeg positioneerde me goed richting de klim. Dit was een goede opwarming voor de klimtijdrit van morgen. Dat wordt een lastige rit. De klim ziet er steil uit. Zo’n klim in een tijdrit is altijd moeilijk in te delen. Je start en eindigt vlak en op de klim moet je vooral zorgen dat je jezelf niet opblaast. Het wordt een zeer lastige tijdrit, maar ik kijk er wel naar uit. Ook na de tijdrit staat er een zware etappe op het programma. De komende twee dagen zijn dus een belangrijke eerste waardemeter voor het klassement.”

Elena Cecchini: “Emotioneel om over mijn thuiswegen te rijden”

Elena Cecchini: “Het was een emotionele rit voor me vandaag. Ik probeerde in de ontsnapping te zitten. Ik probeerde het wel honderd keer en Barbara Guarischi was meteen weg bij haar eerste poging (lacht). Toen ik door mijn thuisdorp San Marco kwam, reed ik voorop in het peloton zodat ik hallo kon zeggen tegen de bekende gezichten langs de weg. Het was een mooie dag”, besluit Cecchini.